Foto’s van glasnegatieven ingekleurd

Sfeervolle en haarscherpe glasnegatieven genomen op de Karpervijver, 1930-1934

De stand van de huidige fotografie maakt fotograferen makkelijk en is van een voortreffelijke kwaliteit. Toch mist men iets aan deze foto's. Men mist de sfeer op de foto’s zoals die was te vinden met het glasnegatief. Op het punt van sfeer is de oude techniek onovertroffen. Glasnegatieven zijn een waardevolle schat, zowel fotografisch als in historisch opzicht.

De glasnegatieven zijn kwetsbaar. Het glas is dun, de laag die erop zit is (nog steeds) gevoelig voor krassen. Laagjes papier er tussen ter bescherming. Deze glasnegatieven zijn gemaakt in opdracht van de directie van Gerritsen & Van Kempen. Ze geven een prachtig beeld van het interieur en brengen de werknemers van de zilverfabriek schitterend in beeld.

Een glasnegatief is een doorzichtige glasplaat met daarop een lichtgevoelig zilverlaagje. De fotograaf schoof de plaat in zijn houten camera, verdween zelf onder een zwart doek, riep ’even naar het vogeltje kijken’ en haalde dan eventjes de dop van de lens. Klaar. De sluitertijden waren best lang, een halve seconde of langer.  De veeg op de foto is een snelle beweging of een voorbijganger.

De glasplaten van de zilverfabriek zijn tamelijk groot, 18 bij 24 centimeter. Daarom zijn ze haarscherp. Je kunt er veel details op zien. Daarna werd in de vergroter van het negatief een positief gemaakt op lichtgevoelig papier. Dat hebben wij niet gedaan. Wij hebben de negatieven gescand op een redelijk groot formaat in de bestaande kleur (zwart-wit) en de opnames daarna softwarematig ingekleurd. Dit geeft een verrassend resultaat en een geweldige inkijk in de voormalige zilverfabriek.

In 1934 zijn de foto’s gemaakt door de pers- en reportagefotograaf Willem van der Poll (1895-1970), een van de belangrijkste vooroorlogse Nederlandse fotografen. Alhoewel het toentertijd al mogelijk was kleurenfoto’s te maken is er gekozen voor zwart-wit fotografie. Een niet ongebruikelijke keuze. Het was een veel goedkoper procedé, men kon de afwerking (het ontwikkelen en afdrukken) geheel zelf doen en de kwaliteit van de zwart-wit fotografie was zeer goed. Zo ook de foto’s van Willem van der Poll.

Samen met de brochure - gemaakt door dezelfde fotograaf - Het arbeidsproces op de Karpervijver midden jaren dertig. Het arbeidsproces op de zilverfabriek op de Karpervijver. Dit artikel is te vinden onder: Het arbeidsproces op de karpervijver — geven de foto’s een prachtig inkijkje in een zilverfabriek ruim negentig jaar geleden.

In de film verlopen de foto’s van zwart-wit naar kleur. Het inkleuren is digitaal gedaan met de huidige technieken. Hoe mooi de zwart-wit foto ook is, door de inkleuring ontstaat er meer diepte en zijn sommige details beter zichtbaar.

Zo weten we - dankzij de foto’s – dat de Toonmaker aan de rechterkant zat en dat het personeel via de deur naar het kantoor aan de linkerzijde haar loon kreeg en wel op donderdag tussen 10 en 12 uur, de betaaltijd. Dit is te lezen op de linkerdeur.

Klik op de volgende afbeelding om de film te starten die gemaakt is met de glasnegatieven.